DXP Selectie
Digital Experience Platform (DXP) Selectie traject
Een vraag vanuit veel bedrijven die een online platform op willen zetten. Hoe selecteer je het passende DXP systeem voor jouw online platform?
Alleen technologie kan strategische problemen niet oplossen, maar de juiste combinatie van tools kan bedrijven helpen hun volledige potentieel in het digitale tijdperk te realiseren. Dit artikel biedt een raamwerk en richtlijnen voor professionals die verantwoordelijk zijn voor het selecteren, implementeren en beheren van een verenigd Digital eXperience Platform (DXP).
DXP stelt organisaties in staat om zinvolle interacties te bevorderen door de middelen te bieden om te spreken en te luisteren naar hun potentiële klanten, nieuwe klanten, werknemers en andere belanghebbenden. Hierdoor wordt de klantloyaliteit verder opgebouwd. Bedrijven die DXP verstandig kiezen en implementeren, zullen profiteren van een snellere time-to-market, vereenvoudigde marketingworkflows en langdurige klantrelaties.
6 vragen om je voor te bereiden
Als je net begint met het bestuderen van de vraag naar DXP-oplossingen, beantwoord dan eerst de volgende zes vragen om de doelen te verduidelijken en het project te ontwerpen:
1. Wie zijn de belangrijkste stakeholders?
Identificeer een kleine groep mensen om beslissingen te bespreken en te begeleiden.
2. Welk zakelijk doel wil je bereiken?
Digitale belevingstechnologie mag niet bovenaan de agenda staan. In plaats daarvan zou het de strategie moeten ondersteunen. Stel je doelen, stel een stappenplan op en zoek een oplossing die dit mogelijk maakt.
3. Welke basisfuncties heb je nodig om deze specifieke doelen te bereiken? Ben je op zoek naar commerce, analyse, omni-channel levering? Maak een lijst en groepeer de vereisten vervolgens in mogelijkheden die je al hebt en die je moet aanschaffen.
4. Wat is er uniek aan de manier waarop je digitale ervaringen voor jouw klanten samenstelt? Als je de nuances van je eigen marketingactiviteiten en publicatieomgeving begrijpt, kun je ervoor zorgen dat de DXP die je kiest, consistent is met de bestaande workflow van het bedrijf.
5. Wat voor analytisch inzicht heb je nodig om een beslissing te nemen? Met een realistisch beeld van de gegevens die je wilt verzamelen en hoe je het inzicht dat het onthult, zult gebruiken, ben je beter uitgerust om het beste DXP te kiezen.
6. Hoe ziet de huidige MarTech-stack eruit? Ga niet verder zonder een grondige evaluatie van de huidige MarTech-stack. Let op wie in de organisatie welke delen van de stack gebruikt, welke fase van de aankoopcyclus elk onderdeel ondersteunt en eventuele bestaande verbindingen in de stack. Je wilt ook niet beperkt blijven tot MarTech, maar ook nadenken over andere technologieën die ermee geïntegreerd moeten worden, zoals CRM. Deze informatie is niet alleen van onschatbare waarde voor de planning, maar ook voor de implementatie en acceptatie van DXP.
DXP kenmerken
Met een duidelijk gevoel voor prioriteiten en overeenstemming tussen de belangrijkste belanghebbenden, kun je beginnen na te denken over de kenmerken van een specifieke oplossing. Voor bijna elke organisatie wordt flexibiliteit prioriteit nummer één. Hier zijn enkele aanvullende overwegingen:
Analytics: Je moet gegevens van elke interactie verzamelen, ook via elk kanaal, om een duidelijk beeld van jouw klanten te krijgen. Maar deze gegevens zijn nutteloos als je er geen actie op kunt ondernemen. Veel bedrijven verdrinken uiteindelijk in hun data, zonder echte inzichten te verzamelen die resultaten opleveren. Zorg ervoor dat de oplossing die je kiest, analyses bevat die de ruis wegfilteren om bruikbare inzichten te bieden.
CMS: Aan de basis van elk toonaangevend DXP ligt een krachtig contentmanagementsysteem dat de website van het bedrijf beheert en redactionele processen ondersteunt.
Handel: als je op zoek bent naar een e-commerce-engine, moet deze worden geïntegreerd met inhoud, zodat deze de volledige winkelervaring aankan, van voorraad en bestellingen tot prijzen en aanbiedingen.
Kosten: om de werkelijke eigendomskosten van je DXP te beoordelen, moet je rekening houden met abonnementen, licenties, professionele services en andere vergoedingen - en vervolgens deze kosten in verhouding tot de verwachte voordelen bekijken.
Toekomstbestendig: op een bepaald punt in de niet al te verre toekomst moet je DXP-mogelijkheden toevoegen die niet belangrijk waren voor de oorspronkelijke reikwijdte. Hoe moeilijk zal het zijn om het platform uit te breiden ter ondersteuning van digitaal activabeheer, marketingautomation of andere dringende behoeften? Het is beter om dit van tevoren duidelijk te hebben.
Interoperabiliteit: staat interoperabiliteit centraal in de oplossing of lijkt het een bijzaak? De oplossing die je omarmt, moet gemakkelijk kunnen worden geïntegreerd met oplossingen van derden.
Beveiliging en naleving: het spreekt voor zich dat elk DXP dat je selecteert, op elk niveau eersteklas beveiliging moet bieden. Voor internationale organisaties is naleving van privacyregelgeving over de hele wereld een andere kritische factor om te vergelijken.
DXP-implementaties
Als je eenmaal een keuze heeft gemaakt voor een DXP, begint het echte werk. Zoals bij elke nieuwe technologie, zijn uitstekende communicatie en training van cruciaal belang om de acceptatie door de eindgebruiker te stimuleren. Houd de doelstellingen in de gaten die je tijdens de planningsfase hebt vastgesteld, zodat je een duidelijk beeld hebt van de vergelijking voor en na. Je wilt bijvoorbeeld meten en vastleggen of de time-to-market is versneld of de klanttevredenheid is verbeterd. Neem de tijd om feedback te verzamelen, zodat je de implementatie en uitrol zo nodig kunt aanpassen om de Return On Investement te maximaliseren.
Jouw DXP-platform moet een volledig geïntegreerde en naadloze digitale ervaring bieden via kanalen en apparaten en gedurende het hele klanttraject. Geef marketeers de kans om zich te concentreren op kwaliteit boven kwantiteit.
Lees hier de kenmerken en functionaliteiten van de verschillende DXP systemen.
Wil je meer weten over DXP, hulp nodig bij het kiezen of een vrijblijvende demo? Neem contact met ons op.